Teresia Volotinen

Ajankohtaisia ajatuksia

tiistai 7. lokakuuta 2008

Verkostot lapsen tukena

Verkostot lapsen siirtymävaiheissa -kehittämishankkeessa kannustetaan vanhempia yhteistyöhön lapsen elämän tärkeiden toimijoiden kanssa. Vanhemmat saavat mahdollisuuden tutustua toisiinsa sekä jakaa kokemuksia samassa elämäntilanteessa olevien vanhempien kanssa. Lisäksi vanhemmilla on mahdollisuus vaikuttaa yhteistyökäytäntöihin neuvolan, päiväkodin ja koulun kanssa. Tänään olin idearyhmässä, joka kehittää koulutulokkaiden vanhemmille suunnattua esitettä.

Verkostot lapsen siirtymävaiheissa on espoolainen yhteistyöhanke, jossa on mukana toimijoita lapsen elämän eri alueilta. Hankkeessa edistetään yhteistyötä perheiden, neuvolan, päiväkodin/päivähoidon ja koulun välillä. Mukana on lisäksi seurakuntia, koulujen iltapäivätoiminnan järjestäjiä, erilaisia järjestöjä sekä tietenkin vanhempia. Hankkeen voima on moniammatillisuudessa! Toimin Karamzinin koulun alueella toimivan pilottiryhmän vetäjänä. Pilottialueilta kerättyjen aiheiden pohjalta on muodostettu neljä "rukkasryhmää". Ryhmät on koottu eri pilottiryhmien jäsenistä kiinnostuksen ja asiantuntijuuden mukaan.




Rukkasryhmissä työstettiin tai työstetään neljää osa-aluetta:

1. Olemassa olevien tiedonsiirron käytänteiden dokumentointi
Ryhmän tavoitteena oli rakentaa kaikkien pilottiryhmien yhteinen "malli", jota jokaisella alueella voisi soveltaa omat voimavarat ja vahvuudet huomioon ottaen. Ryhmä kuvaa ja kehittää yhteisiä hyviä työmenetelmiä sekä selkiyttää tiedonkulun toimintatapoja. Tämä oli työläs, mutta antoisa työ!

2. Perheiden kanssa tehtävä yhteistyö
Ryhmässä luotiin yhteinen toimintasuunnitelma "vuosikello", johon kootttiin perheiden ja eri toimijoiden väliset tapahtumat sekä moniammatillisen yhteistyön muut tapaamiset siirtymävaiheissa. Lisäksi kehitettiin uusia ideoita vanhempainiltoihin ja muihin vanhempaintapaamisiin kuten erilaisiin tapahtumiin ja juhliin. Tässä ryhmässä mukana olo antoi paljon uusia ideoita.

3. Videoprojekti
Videoprojektissa tehtiin käsikirjoitus videoon, jossa kuvattiin esikoululaisen tai ekaluokkalaisen kokonainen koulupäivä yhteistyössä aamu- ja iltapäivätoimijoiden kanssa. Video toteutettiin kaikilla halukkailla pilottialueilla, myös Karamzinissa. Tässä ryhmässä oli hienoa saada olla mukana! Videosta tuli hieno - se on näytetty sekä oppilaille että heidän vanhemmilleen. Perjantaina koulussamme videoidaan jälleen, kun ekaluokkalaisia haastatellaan hankkeeseen liittyvistä asioista.

4. Isätoiminta
Isäryhmä kokosi ideoita ja kehitti toimintatapoja, kuinka saada isiä aktivoitumaan mukaan päivähoidon ja koulun arkeen. Tähän minulla ei ollut pääsyä sukupuoleni takia! Mutta odotan innokkaasti mitä mukavaa tässä ryhmässä on kehitetty. Minusta on erittäin tärkeää, että sekä äidit että isät ovat mukana hankkeessa.

Ei kommentteja: